Мова сайту :

Ua Ru En
logo
«ПОРТРЕТЫ РЕГИОНОВ». Полтавская область

«ПОРТРЕТИ РЕГІОНІВ». Полтавська область

Дата публікації: 12.12.2018 Роздрукувати Повна версія

 • Соціологічною групою «Рейтинг» в рамках проекту «Портрети регіонів» з 16 листопада по 9 грудня 2018 року було проведено опитування серед мешканців Полтавської області. Загалом у дослідженні, здійсненого за методом особистого інтерв’ю, взяло участь 1600 респондентів. Вибірка сформована з урахуванням вікової й гендерної структури області з урахуванням типу поселення. Похибка становить не більше 2,4%. 

Аналіз результатів дослідження показав, що ситуацію загалом по країні мешканці області оцінюють гірше, аніж на місцях.
 
Лише 7% оцінили політичну ситуацію в країні як спокійну, тоді як в рідній області спокійною ситуацію бачать 40%, а у своєму місті/селі – 54%. Напруженою ситуацію в країні бачать майже 69% опитаних, критичною – 21%. На місцях оцінки стану справ дещо кращі: напруженою ситуацію бачать від 33% до 44% опитаних, критичною – лише 7-10%.
 
Правильність напрямку руху країни та області респонденти оцінюють дещо гірше (відповідно 14% та 15%), ніж свого міста/села (22%). Правильність напрямку справ у своєму місті/селі вище оцінюють мешканці малих міст та сіл, ніж обласного центра.
 
Водночас, незважаючи на негативні оцінки стану справ, загальні очікування серед мешканців області швидше негативно-нейтральні. Більша половина опитаних вважають, що стан справ, як в Україні, так і на місцях не зміниться наступного року. Близько чверті опитаних вважають, що він погіршиться. Лише кожен десятий має оптимістичні сподівання щодо майбутнього.
 
Військовий конфлікт на Сході України (63%) та хабарництво й корупція у владі (48%) – дві основні загальнодержавні проблеми за оцінками мешканців області. При цьому на особистісному рівні опитаних швидше хвилюють підвищення тарифів на комунальні послуги (64%), низький рівень зарплат та пенсій (54%), підвищення цін на основні товари, інфляція (44%). Соціально-економічні проблеми, такі як низькі зарплати і пенсії, інфляція на рівні особистості більш гостріше відчуваються у обласному центрі та малих містах. 
 
Лідером президентського рейтингу є Ю.Тимошенко, яку готові підтримати 25,3% тих, хто визначився і буде брати участь у виборах. За В.Зеленського – 18,0%, П.Порошенка – 10,6%, О.Ляшка – 8,5%, А.Гриценка – 7,9%, Ю.Бойка – 6,7%. Рейтинг інших кандидатів – менше 5%. Водночас, кожен п’ятий мешканець області не визначився з вибором кандидата, стільки ж – не мають наміру голосувати. 
 
Ю.Тимошенко – кандидат у перемогу якого на виборах опитані вірять найбільше. За останній рік кількість тих, хто переконаний в її перемозі зросла з 18% до 29%. У перемозі П.Порошенка впевнені 15% (у 2007 р. – 23%). Перемогу В.Зеленського бачать близько 5%. В позитивний результат інших кандидатів вірять не більше 3% опитаних. У своїх фаворитах впевнені в основному прихильники Ю.Тимошенко та П.Порошенка. 
 
Антирейтинг очолює П.Порошенко. За нього не проголосували б у жодному випадку 52% опитаних. 
 
У рейтингу партій лідирує Батьківщина, яку підтримують 28,7% тих, хто визначився та візьме участь у виборах. За партію «Слуга народу» готові віддати свої голоси 16,1%, БПП Солідарність – 9,8%, Громадянську позицію – 8,2%, Радикальну партію – 7,9%, Опозиційний блок – 6,0%. Рейтинг інших партій – менше 4%. Водночас, майже чверть мешканців області не визначилися з вибором партії, кожен п’ятий не має наміру голосувати. 
 
Орієнтація кандидата на тіснішу співпрацю з Європейським Союзом (66%) – мотив, який має значний вплив на президентський вибір респондентів. 58% обирають кандидата швидше через його лідерські якості, при цьому для 33% важливішим є наявність у нього сильної команди. Для 60% важливим є досвід кандидата у державній політиці, при цьому 34% зазначили, що їм важливіше його належність до генерації «нових» політиків. Останній мотив є домінуючим серед симпатиків В.Зеленського. 57% обрали соціально-економічну програму, натомість 34% – ідеологічні погляди. Спрямованість кандидата на вирішення проблем країни є мотивом вибору для 54% респондентів, водночас для 39% важливим є його орієнтація на вирішення проблем країни і регіону. Вибір між спроможністю кандидата забезпечити стабільність у країні чи забезпечення ним радикальних змін поділив респондентів навпіл.
 
46% опитаних очікують, що ситуація в Україні у результаті майбутніх виборів президента не зміниться. Ще 24% вважають, що ситуація покращиться. 21% стверджують, що погіршиться. Частіше інших позитивних змін очікують прихильники Ю.Тимошенко та П.Порошенка. Відносно менше позитивних змін очікують респонденти, які не мають намірів голосувати або не визначились з вибором.
 
На думку респондентів, ймовірність фальсифікацій на виборах президента на загальноукраїнському рівні (53%), вища, ніж на обласному (35%) та місцевому (24%). Ще близько 40-50% допускають незначні фальсифікації.
 
11% респондентів позитивно ставляться до ситуації, коли під час виборів деякі політики допомагають матеріально виборцям. 21% займають нейтральну позицію у цьому питанні. 66% проти такого виду агітації. Більш прихильно до роздачі допомоги кандидатами ставляться у обласному центрі. 
 
Мешканці області оцінюють діяльність місцевої влади дещо краще, ніж центральної. Так, 10% опитаних задоволені діяльністю Президента П.Порошенка, 12% задоволені діяльністю Прем’єр-міністра В.Гройсмана і тільки 5% – Верховної Ради. Водночас, більше 80% висловили незадоволеність діяльністю центральної влади. 
 
Протягом року рівень задоволеності діяльністю обласної державної адміністрації дещо зменшився (з 28 до 15%), аналогічно як і рівень задоволеністю міського/сільського голови (з 43 до 38%). Частка незадоволених діяльністю обласної державної адміністрації дещо зросла (з 64% до 67%), а кількість тих, хто не задоволений міським/сільським головою майже не змінилася. Рівень задоволеності місцевими головами серед мешканців малих міст та сіл значно вищий, аніж в обласному центрі. 
 
Респонденти частіше бачать зростання рівня корупції загалом по Україні, аніж в області, чи за місцем проживання. Близько половини опитаних вважають, що ситуація з хабарництвом не змінилася, ані на центральному, ані на місцевому рівнях. Про зменшення рівня корупції говорили лише 5-9% опитаних. 
 
Переважна більшість опитаних незадоволені станом справ у різних сферах та послугах. В річній динаміці за усіма критеріїв спостерігається негативна динаміка. Найкраще опитані висловлюються про ситуацію з сільським господарством та шкільною освітою. Водночас оцінки останньої сфери за рік значно погіршилися. Також значного зменшення зазнали індекси стосовно екології, безпеки життя, боротьби з корупцією, соціального захисту та медицини. Останні дві сфери респонденти оцінили найгірше. 
 
Серед можливостей в області опитані найкраще оцінили рівень можливість відпочивати та проводити дозвілля, а також жити у безпеці. Найгірше – займатися підприємництвом. У містах краще оцінили можливості для відпочинку, пошуку роботи та безпечного життя. Водночас жителі Полтави дуже песимістично оцінюють можливості для досягнення успіху та заняття підприємництвом у своєму місті. Молодші та більш заможніші респонденти вище оцінюють рівень усіх можливостей, аніж старші та бідніші. 
 
Близько 5% бачать високий економічний потенціал розвитку України, області та свого міста, чи села у найближчі 5-10 років. Майже третина оцінюють його на середньому рівні. Більше 40% бачать низький потенціал, а 13-17% взагалі не бачать жодних можливостей для економічного зростання як в Україні, так і на місцях. Молодші опитані вище оцінюють потенціал росту на усіх рівнях. 
 
Більша половина опитаних (59%) відчувають гордість за те, що вони є громадянами України, водночас 35% – протилежної думки. Дещо більше відчувають гордість, що вони є мешканцями своєї області (70%) та свого міста/села (74%). Найчастіше предметом гордості за свій регіон опитані обирали природу (38%) та історію (37%). Культурою і мистецтвом свого краю пишаються 26%, традиціями – 24%, місцевими мешканцями – 22%, природніми ресурсами регіону – 17%, визначними пам’ятками, кухнею і кулінарними традиціями – по 14%, визначними людьми регіону – 12%, сільським господарством – 10%.
 
Майже 69% вважають себе однозначно, або скоріше щасливими людьми. Водночас 27% – протилежної думки. Відносно частіше про особисте щастя зазначали більш молодші та заможніші опитані. З іншого боку 36% серед представників старшого віку та 49% у категорії найбідніших вважають себе нещасливими.
 
Мешканці області найчастіше зазначали про культурно-історичну близькість до жителів Харківської області. Серед сусідніх країн жителі регіону вважають себе близькими до Росії, Білорусі та частково до Польщі. 
 
Майже 28% висловили бажання зайнятися власною справою. Водночас 64% мають протилежні міркування. 3% опитаних зазначили, що вже є підприємцями. Вищий рівень бажання відкрити власну справу спостерігається серед молодших респондентів та більш заможних. При цьому серед останніх 12% заявили, що вже займаються своїм бізнесом. Серед тих, хто висловив бажання відкрити власну справу 31% зазначили, що хотіли б займатися торгівлею. По 11% – бізнесом у сфері громадського харчування, а також фермерством, 10% – у будівництві, по 9% – у сфері розваг та відпочинку, туризмі та індустрії краси та здоров’я. 
 
27% опитаних висловили бажання працювати за кордоном, 68% мають протилежні міркування. 48% у майбутньому готові інвестувати зароблені кошти у відкриття власної справи в Україні, 34% не висловили прагнень. Традиційно вищий рівень міграційних настроїв спостерігається серед молоді (50%), жителів обласного центру (37%) та заможніших (46%). 
 
80% вважають, що українська мова повинна бути єдиною державною. 9% - підтримують надання російській мові статусу офіційної в окремих регіонах, 8% - за надання російській статусу державної. 
 
Більша половина опитаних (69%) вважають Росію країною-агресором стосовно України. 21% – протилежної думки. Кожен десятий вагався із відповіддю.
 
За останній рік майже не змінилася кількість тих, хто підтримує вступ України до Європейського Союзу (52%) та НАТО (41%). Серед різних напрямів зовнішньоекономічної інтеграції лідирує проєвропейський вектор (50%), 31% – за рівновіддаленість України від РФ та Заходу, лише 7% – за вступ до Митного Союзу. 

Дивитись
презентацію

Ви можете пореглянути презентацію
on-line та завантажити її повну версію
собі на комп'ютер

Завантажити повну версію

Інші дослідження: